Örök dilemma - kiadni vagy nem kiadni?
2017. szeptember 19. írta: moren

Örök dilemma - kiadni vagy nem kiadni?

A hajnali Giants meccstől még kicsit fáradtan, az első kávém melletti gondolataimat szeretném most megosztani, aminek fő témája egy olyan kérdés, ami sok játékost és fejlesztőt érzékenyen érint: miért kellene kiadni vagy nem kiadni a saját munkát? Jöjjön az első ilyen jellegű poszt!

A Facebook hódításával kb. az összes régi platform háttérbe szorult, elnéptelenedett, mivel Zuckerberg nagy sikerű oldalán aki nincs fent, az kb. nem is létezik. Udvarias módon én még megosztottam a régi fórumokat oldalt, de be kell látni, hogy ott lényeges dolgok már nem történnek. A face adta lehetőségekkel eddig nem látott embertömeg érhető el és vonzható be az OpenBVE világába, így ezzel a terjedéssel törvényszerű, hogy olyan fiatalok, többnyire gyerekek is megismerkedtek a játékkal, akik már ebbe a kényelmes világba születtek. Az illedelmes stílust sokszor felváltja a követelőzős, "most azonnal akarom" siránkozás, ami sajnos sok nagyobb fejlesztőt zavar teljesen érthető módon. Mindig feltűnik egy újabb delikvens, aki a letöltési linket kéri, pedig egy félkész munkáról van szó. Ez a folyamat vezethet oda egy érzékenyebb fejlesztő esetében, hogy elgondolkozik a munkájának a nyilvánosságra hozásában, és a sok fiatalabb miatt kollektíven bűnhődik olyan felhasználó is, aki normális és ugyanúgy várja az új pályákat/járműveket, mint a vehemensebb társai. 

Jó példa erre Kasza Levente és két barátja, akik napjaink talán legnagyobb fejlesztői, csapatuk a legkomolyabb team manapság. Ha nem sértem meg őket, itt csak 'KGB'-ként említem a csoportot a neveik kezdőbetűiből korán van még nagyon szóval a KGB már sok mindent letett az asztalra, kezdve a 4V pályától az UV fényvillamosig. Őket érik a legkomolyabb támadások, az utóbbi időkben a hozzászólásokat is ki kell kapcsolniuk egy-egy posztnál. Persze meg van a stílusuk, a szándékos nyálcsorgatás, lenézés és hergelés is előfordult régebben náluk, de ezt nem ők kezdték. Ezt a követelőzök kezdték, és ebbe untak bele, így hiába dolgoznak több villamospályán, semmi sem biztosíték arra, hogy ki fogják adni, ha majd elkészül. Ez az ő döntésük, és ezt el kell fogadni. Teljesen értelmetlen zargatni őket, profizmusukat jelzi, hogy nem akarnak félkész munkát kiadni a kezeik közül, mint például én. Nekik megvan a belső csoportjuk, ahol összedolgozva haladnak az adott projekteken, nincs szükségük a nyilvánosságra. 

Én a másik oldalon állok. Én a kiadás híve vagyok, pontosabban a kisebb részletek, félkész munkák feltöltése fog jellemezni engem. Alig vezetek már a BVE-ben, engem az építés, a kreatív munka köt le, és ebben akarok segíteni másoknak is. Én úgy gondolom, hogy a Facen ki lehet használni ezt a sok embert arra, hogy együtt alkossunk valami újat. Feltettem például a GySEV festéseket, amik hemzsegnek a hibáktól, ezt egy profi nem tette volna meg, hanem vár vele hónapokat, amíg ki tudja javítani. Engem ez a fajta dicsőség nem érdekel, hogy csak 100%-os munkákat adjak ki, hanem megosztok, amit lehet. Hogy miért? Hátha lát valaki fantáziát benne és hozzányúl és módosítgatja. Hátha valaki pont az ilyen hibák kijavításával fog fejlődni és a jövőben egy jobb, tapasztaltabb fejlesztő válik belőle. Ahogy anno én is úgy tanultam, hogy meglévő pályákon építettem át az irreális objektumokat (Sellye-Pécs például), úgy most a festésem Gerencsér Róbert kedvét hozta meg a tanuláshoz és nekiállt javítgatni, aminek nagyon is örülök. Megvannak a képességbeli határai neki a betegsége miatt, de erről szegény nem tehet, viszont az akarata és a szorgalma nagyon szimpatikus nekem. A közlekedés valahogy igen vonzó sok autista és egyéb betegséggel küzdő ember számára, így az OpenBVE-es családban is tudni kell kezelni ezeket az embereket. Senki sem tehet arról, hogy hova és milyennek született, át sem tudjuk érezni, hogy neki milyen lehet, milyen nehézségekkel kell megküzdeni a mindennapok során, olyan dolgokkal, ami másoknak természetes és magától adódik. Remélem tudok majd adni a jövőben ezeknek az Embereknek egy kis pluszt, egy kis kikapcsolódást, élményt, amikor elfelejthetik sorsukat, mert elfeledteti velük a játék, mert figyelik a következő lassújelet, miközben az én pályámon vezetnek. Én ezért is fogok mindent kiadni.

Másik pozitív példa, amikor egy hatalmas összefogás révén a kék Flirtöt csinálták meg. Ziad Mohamed egy nevetséges, paintes objektumot kezdett el javítgatni, sokan nevették is, de ő állta a sarat és szilárd elhatározás vezérelte. Sajnos egyedül kevés volt ehhez. Engem alapból nem is érdekelt a Flirt, de szerencsére belekeveredtem a dologba, zavart, hogy a 'KGB' csak kritizál, de érdemben nem segít, holott tulajdonában voltak annak a tudásnak, ami számunkra kellett, a SketchUp konvertálásnak. Ők dolgoztak már egy Flirtön, amit nem akartak megosztani, mert nem készült el, teljesen érthető lépés a számukról. Ziad sokadik random posztja inspirált engem, így nekiálltam a SketchUp megismerésének. Phonteus Nevolius régebben megosztott egy SketchUp-os Flirt textúrát, így a 3D Warehouse-ban rákerestem, és megtaláltam. Az első konvertálás sikertelennek bizonyult, de az OpenBVE alapja a próbálkozás, így nem adtam fel. Aztán megnéztem az Export Model ablaknál az Options részt, és ott volt a megoldás: kipipáltam minden lehetőséget. Meg is mutattam Ziadnak, hogy mit sikerült elérnem, nem tartogattam magamnak az infót, hanem megosztottam vele. Onnantól ő is tudta, hogy hogyan kell csinálnia, törölte is az eredeti posztot a paintes Flirtről, ami alatt segítettem neki, így a munkámnak nem maradt nyoma. De ez egy cseppet sem zavart, mert olyan alapot adtam Ziadnak, amivel végigvitte ezt a projektet és egy össznépi munkával csak elkezdett kanyarodni az a Flirt, lett hangja Gál Marcellnek köszönhetően, és ma bárki vezetheti is. Lehet,hogy egyedül is meg tudtam volna azt csinálni, amit Ziad, megtarthattam volna magamnak a tudást, de engem nem érdekel a járműkészítés, nem akartam hónapokat ezzel foglalkozni, láttam Ziadban a szorgalmat és az elszántságot, így örülök, hogy az ő neve szerepel a készítők között, nem az enyém. Viszont a semmiből sikerült most már a konvertálás, igaz csak a textúrával rendelkező 3d objektumoknak, de ha nincs Ziad elszántsága, akkor lehet, hogy most a Keleti objektum sem lenne meg nekünk, amit ugyanígy szereztem meg. Szóval ezzel a példával csak azt akarom szemléltetni, hogy egy random kiadás, vagy ötlet milyen előre láthatatlan láncreakciókat fejthet ki, ami a játék fejlődéséhez vezethet. 

Kiadtam a Házpackot is, megelégeltem, hogy nincs időm vele foglalkozni. Nincs időm megadni az origó helyét, nincs időm összerakni képekkel, hogy aztán az Objektumtárba elküldve ha Phonteus méltónak találja, akkor bekerülhet a legnagyobbak közé. Akit érdekel, annak jó lesz így is, tudja színesíteni az épülő pályákat, kedvet adhat másoknak akár az objektum-, akár a pályaépítéshez. Olyan ez, mint a piacon, a gazdaságban a láthatatlan kéz fogalma, nem tudhatjuk, hogy milyen folyamatokat indíthatunk el egy-egy kisebb munka kiadásával.

De nem akarok álláspontot foglalni. Én sose fogok eljutni arra a szintre, mint a KGB, Bzmot vagy Phonteus, nem lesznek olyan nagy munkáim, amiért sorban állnak majd. Nem fogom átérezni, hogy milyen az állandó szélmalomharc, milyen igénytelen barmolásokat végeznek el a járműveimen, milyen, amikor ellopják a munkámat, ezért teljesen megértem azokat, akik nem adnak ki valamit. Teljesen érthető az az álláspont is, hogy törekszünk a tökéletességre, és félkész terméket sem adunk ki. Például a H9 esetében én is erre fogok törekedni, első pályámat a legvégső, utolsó utáni pillanatban adom majd ki, amikor úgy érzem, hogy talán minden a helyére került. Mégiscsak az lesz az első nagyobb projektem, szeretném, ha tényleg pluszt adna. Megértem azt is, hogy nem vagyunk egyformák, az állandó követelésre lehet, hogy az idősebbek csak legyintenek, de valakinek rohadtul fárasztónak hathat és megtörheti. Tudom, hogy sosem lehet megfelelni mindenkinek, így a legjobb, ha nem is foglalkoztok az értelmetlen hangokkal.

Ez még mindig csak egy játék. Nem munkahely, senkit sem lehet kötelezni semmire. A szórakozás a lényeg, amit mindenki a maga módján talál meg. Fontos, hogy más szórakozását ne rontsuk el. Sokszínűek vagyunk, ezért is szép ez az OpenBVE-s társadalom, fogadjuk hát el egymást. Fogadjuk el a "kérődző" gyerekeket, nem tehetnek róla, hogy ebbe az új világba, generációba születtek. Fogadjuk el a fejlesztők döntését, ha nem adnak ki valamit. Legyen inspiráló ez is, ha nem adjátok ki, majd megépítem magam! Adva van a lehetőség. Ha jut időtök, építsetek, kezdjétek el az alapoktól, mindenki onnan indult, ki tudja, hogy hova juthattok el 5 év múlva! És a legfontosabb: játsszatok! 

A bejegyzés trackback címe:

https://morenbve.blog.hu/api/trackback/id/tr4912877768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása