Induljunk el visszafelé! - Pályamegfordítási tapasztalatok
2018. január 03. írta: moren

Induljunk el visszafelé! - Pályamegfordítási tapasztalatok

A H9-es pályán már csak pár kerítés és ház objektum maradt hátra, így belecsaptam a pálya megfordításába. Ilyet még sosem csináltam, így teljesen új tapasztalatokkal gazdagodok, amit ebben a folyamatosan frissülő bejegyzésben fogok megosztani (ezzel együtt elérhetővé teszem a hasonló, csak Benderes tapasztalatokat gyűjtő vázlatot is, amit ugyanúgy tudok majd utólag szerkeszteni).

Első feladatom az volt, hogy mindenből kettőt nyitottam meg: RouteViewer és Jegyzettömb is. Az eredeti H9b-Csömör (ezt az előző bejegyzésben tárgyaltam, szóval Csömör útirányú) csv-ből a teljes Options, Structure, stb részt ki lehet másolni a H9b-Cinkotába. 

Kezdő- és közös pont meghatározása: Ahogy a csömöri iránynál is Cinkotát nem 0-hoz vettem, hanem gondolva a jövőre az Örstől mértem a 0-át, így 6500-nél kezdődik. Ezt a BKK Menetrendek oldalról lehet kinyerni, mégpedig a régi menetrendfelületet előhívva 2017. 06. 19-től, ahol jobb oldalt megjelenik a megszokott pdf-es menetrend, aminek egyetlen előnye van az újhoz képest: feltünteti az állomások közötti távolságot, ami valós pálya építésénél elengedhetetlen információ. A fordított iránynál teljesen máshol lesznek ugyanazok az objektumok, ezért kell meghatározni egy közös pontot először. Ez nekem Mátyásföld alsóra esett, ahol két irány megállás-helye jelzője (nálunk ez a .Stop parancs) szinte egy pontban van. Persze ez az eltérés egy jó 25 méter lehet az átjárás miatt, én ezt a 25 métert elengedtem. Szóval Csömör irányban 5700-nál van Alsó, míg Örs irányban 19900 méternél. Ez lesz a közös pontunk. Visszafelé sem vehetjük Csömört 0 méterhez, mert ha kiépítem Kistarcsa felől a vonalat, akkor kétszer kellene dolgozni, nem beszélve a homokbányai részről. Fontos tanács, amit már sokszor mondtam: sosem 0-nál kezdjük az első állomásunkat, 1.: hogy hülyén néz ki, hogy a vonat kilóg a nagy semmibe, 2.: meg kell adni a lehetőséget, ha a jövőben a pálya elejéhez is építenénk.

Excel, a legjobb társ az életben:  Jó számológéppel is pötyögni, de tanulmányaim során minden nap kell Excelt használnom, amit azóta a Darts statisztikáim feljegyzésétől kezdve mindenhez segítségül hívok. Ha valaki emlékszik a Cylinder textúrázása videómra, ott is excelt használtam. Gyorsan összedobtam egy számolásos segédletet, amit majd elérhetővé is teszek (ebben a bejegyzésben). Első munkalapon a 2 hatványának felbontásai találhatóak, és mellette az adott png-ben lévő méreteket lehet megadni, így az excel egyből ki is számolja, hogy a Coordonates-eknél milyen törteket írjunk. A 2. munkalapra tettem be ezt a pályamegfordításhoz szükséges számolást. Meg kell adni a két irány egy közös pontját: nálam ez ugye a 5700 = 19900 majd a következő sorban az eredeti irány egy pontját kell megadni és mellé megkapjuk, hogy ez mennyi a fordított irány esetében. Írjunk mondjuk 5725-öt, ez ugye előre haladást jelent, így a másik irányban meg csökkenni kell a pozíciónak ugyanúgy 25-el. 19900 - (5700-5725) lesz az eredmény. 

Hátulról előre egyesével: ezután bele is vághatunk a monoton gépelésbe, az eredeti, Csömör irány csv végére kell menni és az ott utolsó távolságot megkeresni. Ugye a Freeobj parancsok mindkét irányban ugyanazt az objektumot adják, így itt csak annyit kell tennünk, hogy az X tengely távolságnál előjelet váltunk, míg a forgatásnál +/- 180 fokot használunk. Nézzük ezt egy példán:

Csömör irány:
10900,
.Freeobj 0;28;2;0;180,

az Cinkota irányon:
14700,
.Freeobj 0;28;-2;0;0,

Ezeknél az egyszerűbb parancsoknál tudunk így haladni az eredetiben visszafelé egyesével beírjuk az excelbe (ne adj Isten fejben kiszámoljuk) a távolságot, hogy megkapjuk a visszafelé irány csv távolságát. Izgalom ott lesz, amikor nem megfordítható parancsok jönnek.

Speciálisabb parancsok:

CURVE: .Curve 0, ha hátulról haladunk az eredetiben, szóval pont véget ért az ív, így addig kell visszafelé menni, amíg megtaláljuk, hogy itt milyen ív volt megadva. Ha ez megvan, akkor a Railtype paranccsal párban másolhatjuk is ki és léphetünk vissza a fordított csv ezen helyére. A Curve után előjelet váltunk, míg a Railtype-nál 1-el más számot kell megadni (ha értelmesen sorban adjuk meg a síntípusokat, pl Railtype 3 az 100 a 4 meg -100 radius)

GROUND: na itt már olyan problémába lehet esni, amit nem egyszerű megoldani, főleg ha sok szép groundot építettünk, nem csak a standard bmp fű látható -0.4-es magasságon a végtelenig. Ha szimmetrikus a ground, akkor elvileg itt is úgy kell cselekedni, mint a Curve esetében, vissza kell menni oda (jegyzettömb LIFEHACK:  CTRL + F majd visszafelé irány), ahonnan az eredetiben ezt a groundot használtunk, de akkor vakarhatjuk a fejünket, ha asszimetrikus a ground. Pl. egyből Csömörön is ez a helyzet, az állomásépülettel ellenkező oldalra építettem egy kis gödröt. Arra a megoldásra jutottam, hogy kimásoltam az egész ground mappát, illetve tettem bele egy '180fok' mappát, és ide betettem az összes eredetit. Megkerestem ezt a csömöri állomásgroundot és a legvégén a RotateAll paranccsal forgattam el (0,1,0,180). Másik ilyen lehetőség lehet újra megépíteni a groundot, minden vertex első paraméterénél előjelet váltani, illetve az így megváltozott face sorrendre odafigyelni, mert fordítva fogja felhúzni a textet és csak alulról lehet majd látni. A végén mindezeket a változtatásokat a visszafelé irány Structure részében is módosítani kell. Egyelőre az egyszerűbb megoldást használom, de ha komoly fps csökkenést tapasztalok, akkor viszont végig kell húzni majd ezeket a groundokat, mivel a RotateAll nem a leggépbarátibb parancs.  

RAILEND: Railstart-ot kell írni, elől megkeresni az eredetiben a Railstart opcióit, X tengelyre itt is figyelni. Railstartnál meg Railendet. 

Újabb felmerülő ötletek: Lehetne haladni csak adott parancsra odafigyelve, szóval először ezeket a speciálisabbakat keresném végig a keresővel és fordítanám meg. Kicsit nehezebb, hogy másolom monotonan a Freeobj parancsokat, aztán hirtelen jön egy Railtype és előre kell keresnem, hogy mit írjak a fordítottban. Lehet, hogy hamarosan ezt is kipróbálom. (ez egy élő bejegyzés, ezért minden tapasztalatomat naplószerűen fogom így leírni sorban, ugrálva a témák között). Egyre jobban állok rá erre a megoldásra, hogy a legvégére hagyni a Freeobj-okat. Szerintem ma megpróbálok eljutni Csömör állomás végéig, hogy tudjak készíteni egy képet a bejegyzéshez, aztán ezt a módszert fogom tolni. Sínnel és állomásokkal kapcsolatos parancsok, illetve terep és környezet (ground), majd a legvégén töltögetem fel objektumokkal.

Az eredeti csv-ben is tudok kicsit javítani, ráadásul követni tudom magam: alapból azt betartom, hogy a távolságok után vesszőt teszek és nagy betűvel kezdem a parancsokat, de az entert nagyon szabadon alkalmaztam a pályaépítés során, így nagy helyek tátonganak a csv-ben, Ez nem tudom, hogy mennyire lassítja a betöltést, de most ezt is javítani tudom és szépen kitörlöm az üres sorokat, úgy, ahogy Phontanka pályáinál láttam. Plusz így látom, hogy hol tartok, ha véletlenül elkalandoznék. 

Mára úgy érzem, hogy itt fejezem be. Olyan 4 óra alatt eljutottam 900 méterre, szóval durván a pálya negyedét egy nap alatt elkészítettem visszafelé. Igaz a komolyabb ground-os részeket nehezebb lesz megfordítani, mégis úgy érzem, hogy nekem, erre a kis pályára megfelelő lesz ez a módszer. Most csinálok egy próbafutást, aztán jöhet 1-2 kép ide.

1.jpg
Indulásra készen!

2_1.jpg

Ezzel a két képpel zárom a mai napot, 900 métert haladtam. Ez a bejegyzés folyamatosan frissülni fog, amint új tapasztalatokat szerzek. Összefoglalva: ez a kézi módszer rövidebb pályánál megállja a helyét, egy nap alatt kényelmesen haladtam és majdnem 1km-t visszaépítettem. Ez persze függ a pálya kidolgozottságától is, de sok objektummal dolgozok én is. Fontos, hogy kipihenten álljunk hozzá, mert hamar el lehet keveredni, illetve szükséges, hogy legalább 3 oldalát megépítsük alapból minden objektumnak. Megéri rászánni az időt ilyen jellegű, rövidebb pályáknál, töredéke annyi idő alatt megduplázhatjuk a vezetési időnket, mint ahogy az eredeti irányt megépítettük.

- Január 3 -

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://morenbve.blog.hu/api/trackback/id/tr6613546907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása